Blogger Template by Blogcrowds

Salam Takziah



Al Fatihah...

buat pertama kalinya aku dgn rasa rendah diri n hinanya ingin memberitahu bahawa buat kali pertama seumur hidup aku, aku memangku dan mengangkat tubuh yg tidak bernyawa lagi untuk dimandi dan dikapankan..bukan nya org lain, tp mak uda aku sendiri. entahlah, masa aku lakukan perkara itu, aku rasa beban yg amat sgt..bukan kerana mayat itu, kerana tubuh mak uda aku rasa ringan seperti kapas. tp sbb aku rasa bhw aku amat berdosa dan xlayak mendapat pahala begitu besar pd hari itu. kn org kata, memenuhi fardu kifayah itu trlalu besar pahalanya...

sebenarnya aku keja pagi tu. mak tepon dan menyatakan mak uda meninggal dunia pagi ini dlm sedu sedan. aku ada ceritakan perihal mak uda dlm entri yg lepas.aku sempat menenangkn mak sbb aku pon turut mengalir airmata walau dia xnmpk..lepas dpt pelepasan utk balik awal dan menelefon adik beradik aku, aku terus balik umah dan ke sg buluh ambil adie sbb dia sudi temankan aku balik kg.

xbyk yg dpt aku aku katakan dan gambarkn..cuma airmata n dada terasa amat sempit bila melihat keranda diamsukkn ke liang lahat. mcmana la aku nanti kn? ada ke org nk 'layan' aku sebegitu baik utk dikebumikn? entahlah..klau mengikut dosa aku ni, rasa mcm layak cmpk kt laut je kot? anyway, tq kt adie teman aku pegi balik. sure diapenat. tp dia xckp jer..biasala klau dh namanyer adie. nuren pon mesti bengang sbb bf dia kena culik dgn aku. adie sempat jugak la aku bawak melawat kg aku n berkenalan dgn makcik2 aku yg ramah tamah. dia pon dpt la merasa jejak kaki kt umah usang kt kg aku tu. nantila, ada masa, aku bawak dia lagi.

benar kata org..yg pergi xkn kembali....

0 - comments:

Newer Post Older Post Home