Blogger Template by Blogcrowds

H1N1


Selsema babi. Aiyoo mcm xelok je sebut babi kn? Kalau dulu2 aku ckp babi mesti dh kena cili mulut aku dgn mak. Aku ada gak terpikir kenapa diorg xbagi nama selsema khinzir jer? Susah nk sebut agaknyer.. sejak H1N1 ni melanda dunia, aku rasa semua org takut nk travel jauh2. byk iklan suruh cuci tgn, tutup mulut klau bersin or batuk even aku tgk ramai yg batuk or bersin ikut sedap mulut jer sampai air liur yg tersembur tu dh mcm kipas angin kt starbuck yg ada kuar air tu je. Tp xde plak iklan suruh jgn mkn babi. Pelik kn? Kalau aku tgk babi, aku pon xtau diorg tu selsema ke x. klau babi selsema dia g clinic mana ek? Kt pcmc ni semua org diwajibkan g disinfect tgn dgn cecair nyahkuman dan disaran pakai mask (ala2 maskman. Tp aku tau yg pakai mask tu sure veranagan mcm doctor kt bilik bedah kn??). setiap kali masuk keja kena check demam. Nurse tu guna alat yg mcm pistol tembak kt dahi dgn laser n dpt bacaan temperature bdn. Well..pcmc kn pendahulu dlm teknologi kesihatan kt Malaysia ni. Apa pun aku bangga coz setiap langkah keselamatan yg diambil pcmc dlm memastikan setiap staf mahupun pelawat dan pesakit yg keluar masuk diberi keutamaan. Tak le mcm sesetgh tmpt yg xpedulik pon pasal kes babi selsema nie. Kt Malaysia ni byk kes import jer yg telah menular ke byk sekolah dan tempat2 lain. Skolah kena tutup dan murid2 kena kuarantin dh lalu sgt aku baca dlm paper. Moga2 semua ni akan berlalu dan aku doa segalanya akan mejadi baik selepas ini. No more selsema babi!

p/s: sian kt babi kn?

0 - comments:

Newer Post Older Post Home