Blogger Template by Blogcrowds

eksiden n ragut

aku offday ari selasa n rabu. mcm biasa la..aku xkuar g mana2 pung. aku dok kemas umah n basuh baju jer. ari selasa mak ayah dtg. diorng g pejabat Syabas kt bangsar pasal bil air umah lama. dpt rebate tp bulan depan baru leh collect duit tu. xkisah la. janji dpt. diorng siap tapaukn aku nasik lagi. aku pon mkn ngn diorng skali. ptg tu diorng g cheras g umah sepupu aku n jumpa adik aku. mlm tu aku ingat xnk kuar tp tetiber rasa nk beli barang dapur n jumpa mbr. aku pon g Giant kt batu caves. sensorang. bosan giler. last2 aku xbeli satu benda pun. odw balik, aku ikut highway yg baru buat kt gombak-karak tu. masuk jer area sentul keta byk. aku bwk slow sambil layan lagu cintan kt radio. kt depan aku ada keta atos yg aku rasa dh lama giler dia kasik signal kiri, tp xmasuk2 pun. thah mcmana, tetiber dia terus belok n ada satu moto buat adegan daring dgn melanggar bontot keta tu n melambong 360' kt depan keta aku. nasib aku bawak slow n sempat brek. aku xtau samada aku panik atau mamat tu kuat sgt, tp bila dia bgn jer n dok maki driver atos tu, aku pon gerak slow2 n blah. malas nk amik tau sgt. cuma aku doakan mamat tu ok. smpai umah aku dok pk gak pasal eksiden tu. naper aku xnk tolong? at least berenti n tanya mamat tu ok ker x...? aku pentingkn diri ker?


smlm plak, masa tu kul 5 lebih. aku dok marah ada budak bawak beskal dpn kaki lima umah aku. klau budak kecik xper la. ni badan dia besau drp bdn aku. jalan punya lebar kt depan tu dia xnk plak main kt situ. aku tutup pintu n tgk citer kartun. ada spongebob..my feveret..tetiber aku dgr suara pompuan menjerit mintak tolong sekuat alam. mcm dlm citer hindustan plak. aku mula la pk bukan2. tp aku tetap bukak pintu sepantas kilat n aku nmpk ada sorng mamat lari depan umah aku sambil sengih2 kt aku. "ko pehal?" aku ckp dlm ati jer la.. then baru aku sedar mamat tu lari bila akak sebelah umah aku jerit mintak tolong. dia cuba nk ragut rantai akak tu masa minah tu angkat kain di jemuran (mcm citer P.Ramlee lak). kurang ajau btol. aku tgk akak tu pucat n leher dia merah kesan rantai kena tarik. nasib baik mamat bangang tu xdpt rantai tu. n xsampai seminit, sumer cik bedah n cik kiah pon turun drp flat n berkerumun kt depan umah akak tu smpai dgr bising2 dlm umah aku. aku just buat isyarat ok ke x kt akak tu n dia senyum terpaksa kt aku. so aku pelan2 tutup pintu sbb baru aku perasan aku pakai boxer yg agak seksi jugak. kang xpasal2 aku plak menjerit mintak tolong sbb ada org cuba melakukan aksi xsenonoh kt aku. aku pon terus smbung tgk spongebob sambil gelak2....



apa yg aku nk cuba smpaikan kt sini, kenapa aku jadik mcm tu? sikap xamik pedulik n 'lantak' ko la dh mcm jadi sifat aku. mmg aku xsuka kacau peribadi org, tp xsalah menghulurkn tgn tolong org kn? aku tak tau apa nk buat sebenarnya. n dh mmg sikap org bandar yg hanya suka menyibok tp bukan menolong yg dipertontonkn kt aku sejak kecik. but mak ayah aku xpenah ajar mcm tu. harap2 aku xjadik mcm org2 tu...aku nasihatkn korng n aku sendiri agar berhati2 walau dimana kita berada n sentiasa pk pasal org lain juga.. sbb masa kita tgh gelak tgk kartun ada org yg nangis tgh sakit leher....huhuhuhu...

0 - comments:

Newer Post Older Post Home