Blogger Template by Blogcrowds

berubah?

kebelakangan ini pelbagai persoalan menujah fikiranku. perkara paling sering hadir ialah 'berubah'. mungkin aku sendiri xpaham apa yg perlu diubah atau apa yg telah berubah? perubahan bagaimana yg harus dilakukan? dimana aku perlu mulakan semua itu? selalunya semua perubahan itu akan datang kepada kita atau kita yang perlu mengambil langkah untuk melakukannya...?entah la...


ada kawan aku yg ingin berubah untuk tidak melakukan perbuatan jahat. itu sgt bagus. kearah yg mulia. aku amat menyokong perbuatan itu. menghindari drp mendekati wanita utk tujuan buruk tidak patut diamalkan. pintu syurga terbuka untukmu.

ada pula yg ingin mengubah fitrah diri. ingin mendampingi kaum sejenis setelah kecewa dgn jantina bertentangan. satu perubahan juga. tp elokkah itu? apa relevan tindakan itu dlm kehidupan dia? aku xpasti. cuma aku ada menasihati dirinya, itu tidak akan mengubah atau menyelesaikan masalah yg menikam dadanya kini.

seorng yg lain pula, mahu mencari pasangan hidup yg baru. terlalu jemu dgn pergaduhan dan pertelingkahan sepanjang bercinta dgn pasangan skrg. jadi dia ingin berubah. mencari kedamaian bersama org lain. cuma tanya aku, mungkinkah keabadian dpt dicapai dgn bertemu org yg baru. langkah yg agak berat kerana masa depan tiada dlm tangan kita.

berubah utk mencintai. itu kata seorg kwn. dia sanggup berbuat apa sahaja utk insan yg bertakhta dihatinya. berbaloikah? mungkin ya, bagi dia. kerana aku sedar, manusia sedia membunuh agar tujuannya tercapai. cinta itu terlalu agung. hanya niat sahaja bisa membezakan erti cinta itu.

byk lagi yg berlaku dlm kehidupan sehari2 ini. pintaku, jika berubah utk kebaikan, maka teruskan langkah itu. jika menuju keburukan, matikan niat. paling kebelakang dan pilih jalan yg baru. aku xlayak mencerca atau memuji. aku insan biasa. penuh dgn sifat buruk. namun, aku sering nenyatakan, ikut kata hati. kerana itu yg benar. plg dekat dgn diri.

salam.

0 - comments:

Newer Post Older Post Home